Get Adobe Flash player

Ενδιαφέροντα

Εργαστηριακές ασκήσεις 2013-2014

Υποχρεωτικές εργαστηριακές δραστηριότητες μαθημάτων Φυσικών Επιστημών στα Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2014-2015.

ΓΥΜΝΑΣΙO
ΦΥΣΙΚΗ A΄ τάξη.                            ( Πρόταση Ε.Κ.Φ.Ε. Καστοριάς )
1. Μετρήσεις μήκους – Η μέση τιμή.
2. Μετρήσεις χρόνου – Η ακρίβεια.
3. Μετρήσεις μάζας – Τα διαγράμματα.
4. Μετρήσεις θερμοκρασίας – Η βαθμονόμηση.
5. Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία – Η θερμική ισορροπία.
6. Οι αλλαγές κατάστασης του νερού – Ο «κύκλος» του νερού.
7. Η διαστολή και συστολή του νερού – Μια φυσική «ανωμαλία»
8. Το φως θερμαίνει – «ψυχρά» και «θερμά» χρώματα.
9. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου υπερ-θερμαίνει.
10. Το ηλεκτρικό βραχυ-κύκλωμα – Κίνδυνοι και «ασφάλεια».
11. Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό – Ο ηλεκτρικός (ιδιο-)κινητήρας.
12. Από το μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό – Η ηλεκτρική (ιδιο-)γεννήτρια.
 
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Α΄ τάξης
α) Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών κυττάρων (Ασκηση 1)
β) Μικροσκοπική παρατήρηση ζωικών κυττάρων (Ασκηση 2)
γ) Η σημασία του φωτός για τη φωτοσύνθεση (Ασκηση 4)
δ) Η μεταφορά ουσιών στα φυτά (Ασκηση 5)
 
ΦΥΣΙΚΗ Β΄ τάξης
α) Μέτρηση μήκους, εμβαδού, όγκου (Άσκηση 1  πείραμα 3 )
β) Μέτρηση βάρους, μάζας και πυκνότητας (Ασκηση 2)
γ) Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης (4)
δ) Νόμος του Hooke (7)
ε) Άνωση - Αρχή του Αρχιμήδη (9)
 
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β΄ τάξης
1] Άσκηση 5: Καταγραφή ενός πληθυσμού σε ένα οικοσύστημα
2] Άσκηση 6: Μέτρηση του ρυθμού αποικοδόμησης του χαρτιού
3] Άσκηση 2: Παρατήρηση πρωτοζώων
4] Άσκηση 3: Παρατήρηση βακτηρίων
 
ΧΗΜΕΙΑ Β΄ τάξης
α) 1η εργαστηριακή άσκηση του Εργαστηριακού Οδηγού.
        Η υποενότητα 1.3 «Φυσικές ιδιότητες των υλικών» ΝΑΙ (1 ώρα) προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο, όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό (1η εργαστηριακή άσκηση του Εργαστηριακού Οδηγού). Στην εργαστηριακή άσκηση μελετώνται πειραματικά δύο φυσικές ιδιότητες των υλικών (σκληρότητα και πυκνότητα) και προτείνεται να γίνει αναφορά στις άλλες ιδιότητες που αναφέρει το σχολικό βιβλίο.
β) 3η εργαστηριακή άσκηση, μέρος 1ο, του Εργαστηριακού Οδηγού.
        Η υποενότητα 2.3.1 «Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό βάρος προς βάρος (% w/w)» ΝΑΙ (1 ώρα) προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο, όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό (3η εργαστηριακή άσκηση, μέρος 1ο, του Εργαστηριακού Οδηγού) και να δοθεί έμφαση στην ποιοτική κατανόηση του φαινομένου και όχι στις αριθμητικές εφαρμογές.
γ) 3η εργαστηριακή άσκηση, μέρος 3ο, του Εργαστηριακού Οδηγού.
        Η υποενότητα 2.3.3 «Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό όγκο προς όγκο (% v/v)» ΝΑΙ (1 ώρα) προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο, όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό (3η εργαστηριακή άσκηση, μέρος 3ο, του Εργαστηριακού Οδηγού) και να δοθεί έμφαση στην ποιοτική κατανόηση του φαινομένου και όχι στις αριθμητικές εφαρμογές.
2.4 ΝΑΙ. Η υποενότητα «Ρύπανση του νερού» προτείνεται να αντιμετωπιστεί με τη μορφή σχεδίου εργασίας (project) (2 ώρες).
δ) 4η εργαστηριακή άσκηση, μέρος 1ο, μέρος 2ο και μέρος 3ο.
       Η υποενότητα 2.5 «Διαχωρισμός μιγμάτων» ΝΑΙ (1 ώρα) προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο, όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό (4η εργαστηριακή άσκηση, μέρος 1ο, μέρος 2ο και μέρος 3ο). Η άσκηση αυτή προτείνεται να πραγματοποιηθεί στη διάρκεια μιας διδακτικής ώρας, η οποία να κατανεμηθεί ως εξής: Τα πέντε πρώτα λεπτά να διατεθούν για την έναρξη του 3ου μέρους. Καθώς οι μαθητές αναμένουν να ανέβει ο διαλύτης στο διηθητικό χαρτί, μπορεί να πραγματοποιηθεί το μέρος 1ο και το μέρος 2ο, και στη συνέχεια, να ολοκληρωθεί το μέρος 3ο, όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό.
 
ΦΥΣΙΚΗ Γ΄ τάξης.    Οι ασκήσεις της Γ' τάξης
α) Ηλεκτρικές αλληλεπιδράσεις (Άσκηση 1)
      Παρατηρήσεις
      Να μη γίνουν οι δραστηριότητες ούτε να απαντηθούν οι ερωτήσεις για την ηλέκτριση με επαγωγή.
      Οι ερωτήσεις του εργαστηριακού οδηγού και του τετραδίου εργασιών να αποτελέσουν οδηγό για την διδασκαλία του 1.4.
β) Ο Νόμος του Ohm (Άσκηση 2)
γ) Σύνδεση αντιστατών σε σειρά (Άσκηση 4)
δ) Παράλληλη σύνδεση αντιστατών (Άσκηση 5)
ε) Διακοπή και βραχυκύκλωμα (Άσκηση 6)
στ) Πειραματικός έλεγχος νόμων του απλού εκκρεμούς (Άσκηση 7)
ζ) Μελέτη κυμάτων (Άσκηση 9) 
     Παρατηρήσεις
     Υπάρχει πρόβλημα λόγω χρήσης του στάσιμου κύματος στη μελέτη του τρέχοντος Από την εργαστηριακή άσκηση 9 να γίνει μόνο το Πείραμα 1 και από αυτό όχι η ερώτηση 5.
η) Διάθλαση (12)
 
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γ΄ τάξης
α) Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών και ζωικών κυττάρων (1)
β) Παρατήρηση πρωτόζωων (2)
γ) Παρατήρηση φυτικών και ζωικών ιστών (4)
 
ΧΗΜΕΙΑ Γ΄ τάξης
α) Οι αντιδράσεις των μετάλλων με αραιά διαλύματα οξέων.
           Πείραμα 1.5 Η υποενότητα 3.2 «Οι αντιδράσεις των μετάλλων με αραιά διαλύματα οξέων», ΝΑΙ (1 ώρα) προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο με έμφαση στην ποιοτική εξέταση δύο/τριών παραδειγμάτων χημικών αντιδράσεων, χωρίς να δίνεται έμφαση στη γραφή των χημικών τύπων (π.χ. υδροχλωρικό οξύ και χαλκός, ψευδάργυρος, σίδηρος ή αργίλιο με πειραματική παρατήρηση την έκλυση υδρογόνου όπως περιγράφεται στον Εργαστηριακό Οδηγό, Πείραμα 1.5 ).
β) Μέτρηση του pH των διαλυμάτων ορισμένων οξέων με πεχαμετρικό χαρτί (Πείραμα 1.1).
           Μετά την υποενότητα 2 να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τον Εργαστηριακό Οδηγό το πείραμα 1.1 «Μέτρηση του pH των διαλυμάτων ορισμένων οξέων με πεχαμετρικό χαρτί» και το πείραμα 2.1 «Βασικές ιδιότητες διαλυμάτων καθημερινής χρήσης» (1 ώρα).
γ) Διαδοχικές εξουδετερώσεις οξέος από βάση και το αντίστροφο (Πείραμα 3.1).
          Μετά την υποενότητα 3 να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τον Εργαστηριακό Οδηγό το πείραμα 3.1 «Διαδοχικές εξουδετερώσεις οξέος από βάση και το αντίστροφο» (1 ώρα).
         Η υποενότητα «Εφαρμογές των οξέων, βάσεων και αλάτων στην καθημερινή ζωή» προτείνεται να αντιμετωπιστεί ως σχέδιο εργασίας (Project). Το θέμα μπορεί να δοθεί στην αρχή της υποενότητας ώστε οι μαθητές να εργασθούν παράλληλα με τη διδασκαλία των υποενοτήτων, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως και να παρουσιασθεί στην τάξη.

 

ΛΥΚΕΙΟ

ΦΥΣΙΚΗ Α’ Λυκείου
1) Μέτρηση μήκους, χρόνου, μάζας και δύναμης (1)
2) Μελέτη ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης (2α)
3) Μελέτη και έλεγχος της διατήρησης της μηχανικής ενέργειας στην ελεύθερη πτώση σώματος (9)
Ενδεικτικές δραστηριότητες
1] Δραστηριότητες μέτρησης μήκους, χρόνου και μάζας στο εργαστήριο.
2] Πειραματική μελέτη της ευθύγραμμης ομαλά μεταβαλλόμενης κίνησης στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
3] Μελέτη καταστάσεων σχετικών με την ασφαλή κυκλοφορία των αυτοκινήτων (συνθετική εργασία)
4] Ποιοτική και ποσοτική μελέτη της σύνθεσης δυνάμεων στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ.
5] Μελέτη της ελεύθερης πτώσης ενός σώματος στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ.
6] Μελέτη της κίνησης σώματος σε κεκλιμένο επίπεδο το οποίο υπόκειται σε τριβή ολίσθησης, στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ.
7] Μελέτη και έλεγχος της διατήρησης της μηχανικής ενεργείας σε διάφορες φυσικές καταστάσεις στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ.
8] Μελέτη της μετατροπής μηχανικού έργου σε θερμότητα στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ.
9] Μελέτη θερμικών καταστάσεων με τη βοήθεια μικροσκοπικών μοντέλων στον Η/Υ.

ΦΥΣΙΚΗ Β’ Λυκείου Γενικής Παιδείας
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1] Πειράματα επίδειξης δυναμικών γραμμών ηλεκτρικών πεδίων.
2] Επίδειξη πυκνωτών διαφόρων τύπων.
3] Συνθετικές εργασίες Ο Benjamin Franklin και το αλεξικέραυνο.
4] Τα ηλεκτρικά φαινόμενα και η ερμηνεία τους στο έργο του Ρήγα Βελεστινλή “Φυσικής Απάνθισμα”.
5] Σχεδιασμός, κατασκευή και λειτουργία απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ.
6] Ηλεκτροδυναμική μελέτη ηλεκτρικών κυκλωμάτων στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ (παρατήρηση και ορθές συνδέσεις συσκευών, λήψη και επεξεργασία πειραματικών δεδομένων).
7] Ενεργειακή μελέτη ηλεκτρικών κυκλωμάτων στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ (παρατήρηση και ορθές συνδέσεις συσκευών, λήψη και επεξεργασία πειραματικών δεδομένων).
8] Ενεργειακή μελέτη οικιακού ηλεκτρικού κυκλώματος στον Η/Υ (συνθετική εργασία.)

ΦΥΣΙΚΗ Β’ Λυκείου Προσανατολισμού
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1] Ποιοτική μελέτη της ανεξαρτησίας των κινήσεων στο εργαστήριο.
2] Ποιοτική μελέτη της οριζόντιας βολής στον Η/Υ.
3] Ποιοτική μελέτη της ομαλής κυκλικής κίνησης στον Η/Υ.
4] Ποιοτική μελέτη της αρχής λειτουργίας του πυραύλου στο εργαστήριο.
5] Ποιοτική και ποσοτική μελέτη της ελαστικής κρούσης σε μία διάσταση στον Η/Υ.
6] Συνθετική εργασία: Οι αρχές διατήρησης στη Φυσική
7] Προσομοίωση της κατανομής Maxwell − Boltzman.
8] Προσομοίωση της μηχανής Carnot.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1] Διατήρηση της ορμής σε μία έκρηξη.
2] Πειραματική επαλήθευση του νόμου Boyle − Mariotte.
3] Πειραματική επαλήθευση του νόμου Charles.
4] Πειραματική επαλήθευση του νόμου Gay − Lussac.
5] Πειραματική επιβεβαίωση νόμου ιδανικών αερίων

ΦΥΣΙΚΗ Γ’ Λυκείου Γενικής Παιδείας
α) Παρατήρηση συνεχών - γραμμικών φασμάτων (1)

ΦΥΣΙΚΗ Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
1) Μέτρηση μήκους κύματος μονοχρωματικής ακτινοβολίας (1,Β)
2) Μελέτη στάσιμων ηχητικών κυμάτων σε σωλήνα και προσδιορισμός της ταχύτητας του ήχου στον αέρα (3)
3) Μέτρηση της ροπής αδράνειας κυλίνδρου (4)

ΧΗΜΕΙΑ Α’ Λυκείου
1) Παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα διάλυσης (2).
2) Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων (3)
3) Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανάλυση ιόντων (6)
4) Παρασκευή διαλύματος ορισμένης συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων (7)

ΧΗΜΕΙΑ Β’ Λυκείου

1) Παρασκευή και ανίχνευση αλδεϋδών (2)
2) Όξινος χαρακτήρας των καρβοξυλικών οξέων (3)
3) Παρασκευή σαπουνιού (6)

ΧΗΜΕΙΑ Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
1) Παρασκευή και ιδιότητες ρυθμιστικών διαλυμάτων (1)
2) Υπολογισμός της περιεκτικότητας του ξιδιού σε οξικό οξύ με τη χρήση του Multilog ή την κλασική μέθοδο (2)

ΒΙΟΛΟΓΙΑ Α΄ Λυκείου
α) Μικροσκοπική παρατήρηση μόνιμων παρασκευασμάτων κυττάρων και ιστών.
β) Παρατήρηση επιθηλιακών κυττάρων στοματικής κοιλότητας
γ) Αναγνώριση οργάνων και συστημάτων ανθρωπίνου οργανισμού με χρήση προπλασμάτων ανθρώπινου σκελετού, κορμού, εγκεφάλου, οφθαλμού, αυτιού και γεννητικών οργάνων.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας
α) Μικροσκοπική παρατήρηση πυρήνων μετά από ειδική χρώση (2)
β) Μικροσκοπική παρατήρηση στομάτων φύλλων, καταφρακτικών κυττάρων και χλωροπλαστών (4)
γ) Μετουσίωση των πρωτεϊνών (7) και Δράση των ενζύμων (11)

ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας
α) Μικροσκοπική παρατήρηση βακτηρίων σε καλλιέργεια ή σε μόνιμο παρασκεύασμα (1)

ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γ΄ Λυκείου Κατεύθυνσης
α) Κυτταρογενετική: Ανάλυση καρυότυπου (3) σε συνδυασμό με τη μικροσκοπική παρατήρηση μονίμου παρασκευάσματος ανθρώπινων χρωμοσωμάτων.
β) Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων (DNA από φυτικά κύτταρα) (1)

 

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 49 επισκέπτες και κανένα μέλος